På skulpturskattejagt efter 6 glemte kæmper – et eventyr på Vestegnen – første del

For snart længe siden blev jeg tippet af en mor om Vestegnens 6 glemte kæmper. Kæmper, som gemmer sig ude i naturen. Det er nemlig ikke præcist angivet hvor de er placeret – så det er en hel skattejagt at finde dem.

Skattejagt er noget med eventyr, så jeg blev straks hooked og læste mere om kæmperne. Det viser sig, at det er en kunstner, Thomas Dambo, som har fået ideen. Sammen med frivillige bygger han kæmper på lidt hemmelige naturområder. Og det er ikke kun i Danmark hans kæmper står, de er også at finde i udlandet. I Danmark er de placeret på Vestegnen. Da vi bor i Køge på Sjælland bor vi faktisk ikke ret langt fra kæmperne. Så man skulle tro, at dem fik vi hurtigt fundet…. Men som altid er det jo et spørgsmål om at finde et velegnet tidspunkt til at tage på skattejagt på, og lige præcis dét tidspunkt lod vente på sig.

Find en kæmpe

Men pludselig var den der – den længe ventede weekend-dag uden aftaler. Og straks besluttede vi voksne os for at NU skulle vi på kæmpe-jagt. Så afsted med os. Vi satte kursen mod kæmpe 4 og 5 som ligger ret tæt på hinanden – i hvert fald så tæt at man kan holde på den samme p-plads og tage dem i rækkefølge.

Skattekortet der viser De 6 Glemte Kæmpers placering

På forhånd havde vi besluttet os for at finde to kæmper i dag, for som du kan se på kortet er der alligevel langt at køre og gå hvis man skal se dem alle 6 på én dag.

Lille Thilde

Lidt tilfældigt besluttede vi os for at starte med Lille Thilde, som ligger i området ved Vallensbæk Mose, nærmere betegnet ved Tueholmsøen. Efter at have parkeret går man hen til søen. Ved bredden ligger der en restaurant, ishus og toiletter. Så man kan også få stillet både sult og tørst.

Vi lagde straks mærke til et skilt med “400 meter til trolden” og særligt vores mellemste søn var straks sikker på at han så noget bevæge sig… Turen til den første kæmpe er ikke lang, men den går gennem noget virkelig dejlig natur, så giv jer god tid.

Der er en bred cykel- og gangsti rundt om søen, men for at finde trolden skal du bevæge dig væk fra den sti. Ind i skoven skal du. Og bedst som man går af den lille snoede sti, dukker Thilde op foran dig. Hun står og skuer ud over søen.

Kæmpe #4: Lille ThildeKæmpen er utrolig godt lavet, med levende ansigtsudtryk og detaljer som negle på hænder og fødder. Sejt! L og V var meget imponerede over så stor den var.

Vi besluttede os samtidigt for frokoststop i selskab med Lille Thilde – der står en bænk hvor alle tre børn kunne sidde. Og så er udsigten over søen simpelthen bare smuk! Så hæng lidt ud, nyd udsigten og tilfredsheden med at kunne markere første kæmpe som fundet.

Efter frokost gik turen videre mod kæmpen der hedder Thomas på Bjerget. Her behøver I ikke at gå tilbage til bilen – I fortsætter blot rundt om søen og bruger de små skattekort som vejviser. Vi havde slået kortene op på vores smartphone idet vi ikke havde printet hjemmefra.

Tip! For at gøre oplevelsen endnu mere skattejagts-agtig kan man printe kortene hjemmefra. Så slipper man for at finde telefonen frem hele tiden.

Thomas på Bjerget

Albertslund Bakke er det bjerg kæmpen Thomas ligger på. Og jeg skal da hilse og sige, at den bakke er stejl!

Med de to ældste som anførere kastede vi os ud på en klatretur af en anden verden. I stedet for at følge stien besluttede vi os for at skyde genvej – lige op af en ekstremt glat og stejl skrænt. Min mand tog den mere fornuftige vej, da han havde vores 2-årige og klapvogn med. Vi nåede toppen, godt støvede og svedige. Forventningsfuldt afsøgte vi området med øjnene – hvor var Thomas?? Men han var ingen steder at se!

Kæmpe #5: Thomas på bjergetDer var flere stier ned fra toppen af bakken, men i det knastørre vejr var ingen af stierne decideret oplagte at gå ned af. Men vi valgte dog alligevel én (og jeg siger ikke hvilken!) . Og nede i bunden af den sti – der fandt vi Thomas. Han lå så mageligt og slog mave og skuede ud over landskabet. Og jeps, vi kunne godt have både tumling og barnevogn med ned ad den pågældende sti.

Da vi gik videre tilbage mod parkeringspladsen blev vi enige om at vi sagtens kunne nå en kæmpe mere inden vi for alvor vendte næsen hjemad. Derfor tog vi – efter en velfortjent ispause – en afstikker mod Museet Arken ved Ishøj, hvor kæmpe nummer 3 gemmer sig. Den hedder

Oscar under broen

og ligger – ja – under en bro! Her parkerer man på Arkens kæmpe parkeringsplads. Den fungerer også som P-plads til stranden og en lækker-lækker legeplads (som vi helt sikkert må tilbage og besøge).

Kæmpe #3: Oscar under broenOg så går man ellers bare ud af den asfalterede sti indtil man havner ved en lille bro hvor Oscar ligger og slanger sig, og på afstand ser ganske fredelig ud.

Men pas på, for han er en sur trold, står der. Så LIST over broen, hvis ikke I vil ende som kæmpe-føde…

Læg i øvrigt mærke til detaljen med Oscars hånd der griber fat om rækværket på broen. Cool!

Gå evt. ned af den lille naturrute-sti der er markeret, så ser I endnu mere af naturen i området.

Tip! Man kan sagtens komme frem til de tre kæmper vi besøgte med en solid klapvogn og nok også en mindre barnevogn. Ellers kan man jo altid tage sin yngste i bæresele og så er der jo ingen grænser for hvor man kan tage hen!

Efter at have set den tredje kæmpe var der desværre ikke mere dag tilbage når man også skal hjem og ha’ hjemmelavet pizza til aftensmad. Men det er HELT sikkert, at vi skal finde de tre resterende kæmper på et senere tidspunkt i løbet af sommeren.

Det der gør turen så fed er, at man kombinerer en gåtur med skattejagt. Og ikke bare en skattejagt, men en skattejagt efter kæmper omhyggeligt placeret for at trække folk lidt “off the beaten track”. Og det elsker jeg! Og heldigvis også resten af familien.

Yderligere info

Læs mere om Thomas Dambo og hans spændende projekter her.

Specifikt kan du læse om De 6 Glemte Kæmper Det er også her at I kan finde kortene som antyder hvor kæmperne gemmer sig. Men vær OBS på, at krydserne kun er sat omtrentligt – ellers er der jo ikke meget skattejagt over det. Vel?

EDIT: Endelig har vi været afsted og finde de sidste tre kæmper. Læs om vores oplevelser lige her, i anden del af eventyret om de glemte kæmper på Vestegnen.

Man kunne blive helt væk i det høje græs

Man kan nyde den smukkeste udsigt på sin tur rundt om søen

Her ser I udsigten Thomas nyder fra sin plads på bakken

Et smut på natursti gør oplevelsen sjovere